دانستنی‌های قبل از آزمون آیلتس

دانستنی‌های قبل از آزمون آیلتس


زبان‌آموزانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند می‌بایست اطلاعات کافی در مورد چگونگی این آزمون را داشته باشند تا با بررسی آن‌ها پیش از شرکت در آزمون، با آمادگی بهتری در جلسه حاضر شوند. در این نوشته به برخی از مهم‌ترین دانستنی‌ها درباره آزمون آیلتس پرداخته‌ایم.

 

آگاهی از ساختار و برنامه آزمون

اولین گام آمادگی در آیلتس ، دانستن ساختار و برنامه این آزمون است. ساختار آزمون در سه مهارت شنیداری ، نوشتاری و خواندن، بدون وقفه و در یک نوبت برگزار می‌شود. آزمون گفتاری نیز بسته به مرکز آزمون ممکن است در همان روز برگزار شود.

 

مهارت شنیداری (لیسنینگ آیلتس)

مهارت شنیداری ، اولین مهارت مورد ارزیابی در آزمون است. زمان‌بندی این آزمون به گونه‌ای است که ٣٠ دقیقه زمان برای پاسخ به سوالات و 10 دقیقه فرصت برای انتقال پاسخ‌ها از دفترچه به پاسخ‌نامه را خواهید داشت. در این بخش 40 سوال وجود دارد که این سوالات می‌توانند به صورت چهارگزینه‌ای، تطبیق دادن، پر کردن فرم، نام‌گذاری نقشه و نمودار، کامل کردن جمله و یا دادن پاسخ کوتاه به سوال باشند. این سوالات در چهار بخش ارائه می‌شوند که به ترتیب شامل یک مکالمه روزمره دونفره، یک سخنرانی روزمره اجتماعی، گفتگویی بین دو تا چهار نفر که عموما درباره موضوعی آموزشی است و در فضایی آکادمیک صورت می‌گیرد و بخش چهارم که یک سخنرانی تک نفره یا مونولوگ راجع به موضوعات علمی است، می‌شود.

 

مهارت گفتاری (اسپیکینگ آیلتس) سه بخش دارد
مهارت گفتاری (اسپیکینگ آیلتس) سه بخش دارد

 

مهارت گفتاری (اسپیکینگ آیلتس)

مهارت گفتاری سه بخش دارد که بخش اول شامل سوالاتی عمومی و شخصی از شرکت‌کننده می‌شود (برای مثال تحصیلات، خانواده، شغل و علاقه‌مندی‌ها) که این بخش حدود 4 تا 5 دقیقه زمان می‌برد. در بخش دوم ممتحن یک کارت به شما می‌دهد که به آن Topic Card یا Cue Card نیز می‌گویند. شما یک دقیقه زمان دارید که خود را برای صحبت درباره آن موضوع آماده کرده و در صورت نیاز یادداشت برداری کنید. سپس می‌بایست حداکثر دو دقیقه درباره آن صحبت کنید. در انتها ممتحن یک یا دو سوال درباره موضوع از شما خواهد پرسید. در بخش سوم نیز سوالاتی مرتبط با قسمت دوم پرسیده می‌شود که شما این فرصت را دارید تا درباره مسائل به گونه‌ای مفصل‌تر بحث کنید. این بخش 4 تا 5 دقیقه زمان می‌برد. این آزمون جمعا حدود ١١ تا ١٤ دقیقه به طول می‌انجامد. متاسفانه سوالات آزمون قابل حفظ کردن نیستند اما مسلما دانستن ساختار آزمون در آمادگی شما تاثیرگذار خواهد بود.

 

مهارت خواندن (ریدینگ آیلتس) دومین مهارت مورد سنجش در آزمون آیلتس است
مهارت خواندن (ریدینگ آیلتس) دومین مهارت مورد سنجش در آزمون آیلتس است

 

مهارت خواندن (ریدینگ آیلتس)

دومین مهارت مورد سنجش در آزمون آیلتس ، مهارت خواندن است که شامل سه متن و 40 سوال در مجموع می‌شود. مدت زمان این بخش از آزمون ٦٠ دقیقه (بدون در نظر گرفتن زمان انتقال پاسخ‌ها به پاسخ‌نامه) می‌باشد. هر بخش شامل یک متن طولانی است که از کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات برگرفته شده‌اند. هدف اصلی این بخش، ارزیابی مهارت‌های مختلفی از قبیل تندخوانی، تشخیص موضوع اصلی و جزئیات می‌باشد.

 

مهارت نوشتاری (رایتینگ آیلتس)

آخرین بخش آزمون آیلتس، سنجش مهارت نوشتاری است که دو بخش دارد. تسک اول باید حداقل ١٥٠ کلمه داشته باشد وطی آن داده‌های مربوط به یک نمودار یا جدول توصیف شوند در حالی که تسک دوم شامل مقاله‌ای رسمی درباره یک مشکل یا نقطه‌نظر است که می‌بایست ٢٥٠ کلمه داشته باشد. این آزمون در مجموع 60 دقیقه زمان می‌برد.

 

در آزمون اصلی آیلتس، زمان‌بندی یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت محسوب می‌شود
در آزمون اصلی آیلتس، زمان‌بندی یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت محسوب می‌شود

 

آزمون آزمایشی آیلتس (آزمون ماک آیلتس)

آزمون ماک آیلتس همان آزمون آزمایشی یا شبیه‌سازی شده آیلتس است که کاملا شبیه به آزمون اصلی در شرایط یکسان و سوالات استاندارد می‌باشد. لذا توصیه می‌شود که قبل از آزمون اصلی، در آزمون ماک آیلتس شرکت کنید. این آزمون به شما کمک می‌کند تا خود را در شرایط واقعی آزمون قرار دهید و مهارت و توانمندی خود را در آن بسنجید. یکی دیگر از اهداف شرکت در این آزمون، مدیریت زمان‌بندی آزمون است. در آزمون اصلی آیلتس، زمان‌بندی یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت محسوب می‌شود .

 

آیا به دنبال شرکت در کلاس‌های آمادگی آیلتس می‌باشید؟ آیا در برخی از جنبه‌های آزمون نیاز به کمک دارید؟

کلاس‌های حضوری و آنلاین آکادمی نوبل، بهترین پیشنهاد ما برای کسب مهارت در تمامی بخش‌های آزمون آیلتس و درنتیجه رسیدن به نمره دلخواه در این آزمون است که از این طریق با کمک اساتید مجرب و حرفه‌ای به آمادگی کافی دست خواهید یافت.

 

جهت ثبت مشاوره رایگان در آکادمی زبان نوبل کلیک کنید