آیا چپ دست‌ها در یادگیری زبان و مهارت‌های کلامی توانمندترند؟

آیا چپ دست‌ها در یادگیری زبان و مهارت‌های کلامی توانمندترند؟


یک مطالعه جدید در دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که چپ دست‌ها در یادگیری زبان‌های خارجی و مهارت‌های زبانی توانمندی بیشتری دارند و این به دلیل نحوه رشد آن‌ها در رحم مادر است. این پژوهش که با دغدغه رسیدن به الگوهای ژنتیک و فیزیولوژیک یادگیری زبان‌های خارجی انجام شد، به خوبی و با جزئیات نشان می‌دهد که دانشمندان چگونه توانسته‌اند اطلاعات مربوط به ژنتیک پیچیده انسان‌ها را در قالب جزییات شکل گیری DNA آن‌ها، که منجر به چپ دستی می‌شود، تفسیر کنند.

مغز چپ دست‌ها قادر به برقراری ارتباط بهتر و هماهنگ‌تر با یکدیگر است، علی‌الخصوص زمانی که پای صحبت به زبان‌های مختلف در میان باشد.

به گفته دکتر آکیرا ویبرگ، عضو شورای پژوهش‌های پزشکی دانشگاه آکسفورد که این پژوهش را به انجام رسانده، در چپ دستانی که مورد مطالعه قرار گرفتند، مناطقی از مغز که در نیم کره چپ و نیم کره راست مغز مسئول برقراری ارتباطات زبانی هستند، در مواجهه با چپ دستان دیگر با هماهنگی بیشتر فعالیت می‌کنند. این اطلاعات فقط در تعامل با یکدیگر نمایان شده و در بررسی‌های انفرادی افراد، در زمان یادگیری زبان‌های خارجی، صرفاً میزان پردازش مغز چپ دستان بیشتر بوده و حاکی از فعالیت بیشتر نواحی مربوط به یادگیری در مغز آن‌ها بوده است.

 

توانمندی چپ دست‌ها در یادگیری زبان و مهارت‌های کلامی
توانمندی چپ دست‌ها در یادگیری زبان و مهارت‌های کلامی

 

این مسئله توجه علاقه‌مندان به پژوهش در این حوزه را بر می‌انگیزاند که شاید این احتمال وجود داشته باشد که افراد چپ دست در کل نسبت به راست دستان از توانمندی بیانی بالاتری برخوردار باشند. البته این نکته نباید نادیده گرفته شود که گزارش این پژوهش‌ها بر میانگین گروه بزرگی از افراد دلالت دارد و قابل تعمیم به تک تک چپ دستان نیست. البته که ممکن است نمونه‌های شاخص و برجسته‌ای از راست دستان با توانمندی‌های خیلی بالاتر مشاهده شوند که در توانمندی‌های بیانی، ارتباطات کلامی و یادگیری زبان بسیار برجسته باشند.

این مطالعه بر اساس تحلیل الگوهای ژنتیک ۴۰۰ هزار نفر انجام شده است که از میان آن‌ها حدود ۳۸ هزار نفر چپ دست بودند. در این پژوهش، چهار منطقه ژنتیکی، در افراد مورد بررسی قرار گرفته و همه آن‌ها بر سطح بالاتر توانمندی بیانی و کلامی چپ دستان نسبت به راست دستان دلالت داشته‌اند.

این مطالعه نتیجه تلاش گروهی از پزشکان متخصص در ژنتیک است، با این وجود زبان شناسان همیشه نسبت به این فرضیه که چپ دستان ممکن است در یادگیری زبان، استعداد، توانمندی یا ویژگی خاصی داشته باشند تردید داشته‌اند.

آنچه هر دو گروه بر سر آن توافق دارند این است که ذهن چپ دستان بیشتر خلاق و نوآور است و فعالیت‌های راست دستان بیشتر زاده ذهن منطقی و تحلیلگر آن‌هاست ولی تا کنون در رابطه با توانمندی بیشتر چپ دست‌ها در یادگیری زبان ، توافق و اجماعی در میان دانشمندان علوم مختلف حاصل نشده است.

 

آیا قصد دارید یک بار و برای آخرین بار یادگیری زبان را به طور جدی شروع کنید؟ کلاس‌های حضوری و آنلاین آکادمی نوبل، بهترین پیشنهاد ما برای یادگیری زبان با سرعت و کیفیت بالا است. با کمک اساتید مجرب و حرفه‌ای نوبل می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید و در مسیر درست قرار بگیرید.

 

جهت ثبت درخواست مشاوره و تعیین سطح رایگان در آکادمی زبان نوبل کلیک کنید