۱۰ نکته اساسی برای گرفتن نمره ۸ در آزمون آیلتس

۱۰ نکته اساسی برای گرفتن نمره ۸ در آزمون آیلتس


به دنبال روش‌های میان‌بر نباشید

متاسفانه گروه زیادی از داوطلبان آزمون آیلتس همواره به دنبال راه‌های میان بر و تکنیک‌هایی هستند تا به آن‌ها کمک کند نمره بالاتر بگیرند و این طرز فکر فقط باعث از بین رفتن زمان ارزشمندشان می‌شود.

طراحان آزمون آیلتس افرادی خبره هستند که به تمامی این روش‌ها تسلط دارند. درنتیجه تنها راه برای گرفتن نمره بالا در آیلتس، تمرین کردن و کار کردن روی نقاط ضعفتان است.

 

هر روز به زبان انگلیسی گوش دهید

همه می‌دانیم که مهمترین کار برای بهبود مهارت شنیداری، گوش دادن به زبان انگلیسی به صورت کاربردی است. هرچه بیشتر گوش دهید، فهم شما از این زبان افزایش می‌یابد. منابع فراوانی از فایل‌های صوتی به زبان انگلیسی را می‌توانید به صورت آنلاین پیدا کرده و از آن‌ها برای تقویت مهارت شنیداری خود کمک بگیرید.

تمرین دیگری که در این زمینه می‌توانید انجام دهید، گوش دادن به پادکست‌های زبان انگلیسی در مسیر رفت و آمد خود به محل‌کارتان است که بسیار مفید و سرگرم‌کننده نیز می باشد. حتی می‌توانید همزمان با انجام کارهای منزل و آشپزی، به یک برنامه رادیویی که به زبان انگلیسی است گوش دهید و یا ویدئوهای Ted Talk را دانلود کرده و آن‌هایی را که برایتان جذاب هستند، در فرصت‌‌هایی که به دست می‌آورید تماشا کنید.

 

گوش دادن موثر در بهبود بخش شنیداری آزمون آیلتس بسیار ضروری است
گوش دادن موثر در بهبود بخش شنیداری آزمون آیلتس بسیار ضروری است

 

گوش دادن موثر

یک روش کلیدی برای بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی، گوش دادن فعال به طیف وسیعی از گفتگوها و موضوعات به زبان انگلیسی است. از این طریق شما با واژگان ناآشنا و دامنه وسیع‌تری از انواع لهجه‌ها آشنا می‌شوید. گوش دادن موثر می‌تواند به بهبود دستور زبان و واژگان شما کمک کند که این موارد در بخش شنیداری آزمون آیلتس بسیار ضروری هستند. البته گوش دادن به این فایل‌ها، به تنهایی کافی نیست و باید لغت‌های جدیدی را که یاد می‌گیرید در دفتری یادداشت کرده و پس از پیدا کردن معانی‌شان، کاربرد آن‌ها در جمله را بیاموزید. حتی پیشنهاد می‌کنیم که مترادف و متضاد لغات جدید را پیدا کرده و آن‌ها را نیز حفظ کنید.

مهارت شما در یادگیری دایره لغات و ساختارهای گرامری، با حفظ کردن لیست‌های بلند بالا از لغات و جملات بهبود نمی‌یابند و لازم است آن‌ها را به صورت کاربردی و در جایی که استفاده می‌شوند، بیاموزید  (مانند یک فایل صوتی و یا یک متن).

 

داشتن استراتژی

به خاطر داشته باشید که بخش لیسنینگ آزمون آیلتس شامل گروه سوال‌های متفاوتی است که هر کدام به مهارت و استراتژی جداگانه‌ای احتیاج دارند.

داشتن یک استراتژی به این معنا است که دقیقا بدانید در روز امتحان برای هر بخش چه کارهایی انجام دهید که باعث بالا رفتن نمره شما و افزایش اعتماد به نفستان هنگام برگزاری آزمون شود. منابع بسیار زیادی به صورت آنلاین وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای پیدا کردن این استراتژی‌ها کمک بگیرید.

 

نکات اساسی برای گرفتن نمره ۸ در آزمون آیلتس
نکات اساسی برای گرفتن نمره ۸ در آزمون آیلتس

 

هوشمندانه تمرین کنید

پر کردن و سیاه کردن برگه‌های تمرین به تنهایی باعث پیشرفت شما نمی‌شوند، زیرا مهارت شنیداری مهارتی است که نیاز به بهبود دارد و تنها انجام آزمون‌های آمادگی آیلتس در بخش شنیداری به طور پی‌درپی تغییری در بهبود این مهارت ایجاد نمی‌کند. لذا لازم است که تمرینات شما باکیفیت و هوشمندانه صورت گیرد.

زمانی که شما به تمرین کردن به عنوان یک کار و تکلیف نگاه کنید، نه تنها کیفیت خودش را از دست می‌دهد بلکه کاری بسیار کسل‌کننده و طاقت‌فرسا می‌شود که در نهایت نتیجه دلخواهتان را نیز به همراه نخواهد داشت. از طرفی منابع تمرینی خود را دقیق انتخاب کنید و مطمئن باشید که آن‌ها کاربردی و قابل اعتماد هستند و طراحان سوالات آن‌ها، افرادی کارکشته و ماهرند. به یاد داشته باشید که آزمون ‌آیلتس، آزمونی چالش برانگیز است. درنتیجه تمرین‌های شما نیز باید چالشی باشند.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که تمرین‌های خود را درست شبیه‌سازی کنید و زمان مشخصی که در آزمون واقعی خواهید داشت را به آن‌ها اختصاص دهید. این کار باعث می‌شود که مدیریت زمان خود را بهتر کنید و در نتیجه از استرس خود در زمان آزمون بکاهید.

 

تامل کنید

تأمل در اشتباهات، مهمتر از تأمل بر نقاط قوت شما است، زیرا می‌توانید از آن‌ها چیزهای بیشتری بیاموزید. حتما به ایرادات و اشتباهاتی که داشته‌اید فکر کنید و سعی کنید آن‌ها را برطرف کرده و از تکرار آن‌ها بپرهیزید.

ساده‌ترین روش یادگیری از ایرادات و نقاط ضعف چیست؟ ثبت کردن آن‌ها!

یک خودکار و دفتر بردارید و تمامی لغت‌هایی را که اشتباه نوشته‌اید یا از لحاظ دیکته برایتان سخت بوده‌اند و یا حتی لغت‌هایی را که با تلفظ آن ها مشکل دارید، در آن یادداشت کنید. با این کار شما می‌توانید الگوهای موجود در نقاط ضعف خود را بیابید و فهم و درکتان را نسبت به ایراداتی که باعث پایین آمدن نمره‌تان می‌شوند، بالا ببرید.

 

از این کار لذت ببرید

اگر کاری را با لذت انجام دهید، شاهد پیشرفت بیشتری در آن خواهید بود. فرآیند یادگیری همیشه خسته‌کننده و طاقت‌فرسا نیست. با استفاده از تلفن همراه و یا لپتاپ و دسترسی به اینترنت می‌توانید فایل‌های صوتی، پادکست‌ها، ویدئوهای Youtube و یا حتی ویدئوهای Ted Talk را پیدا کرده و موضوعات مورد علاقه‌تان را در هر زمانی که می‌خواهید استفاده کنید.

محتوای فایل‌های صوتی شما حتما نباید مربوط به آیلتس باشند. در واقع اصلا لازم نیست که با آزمون مرتبط باشند، زیرا آزمون آیلتس، مهارت شنیداری شما را در موقعیت‌های واقعی می‌سنجد و افراد انگلیسی‌زبان به ندرت درباره آزمون آیلتس با یکدیگر صحبت می‌کنند.

 

اطلاعات خود را درباره ساختار آزمون آیلتس افزایش دهید
اطلاعات خود را درباره ساختار آزمون آیلتس افزایش دهید

 

 تمرکز کنید

وقتی به گوش دادن به فایل‌های زبان انگلیسی عادت نداشته باشید، خیلی زود تمرکز خود را از دست می‌دهید. این اتفاق یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که ممکن است طی بخش شنیداری آزمون آیلتس رخ دهد. حتی اگر این اتفاق برای چند ثانیه پیش آید، باعث کم شدن نمره شما می‌شود.

با این حال بهترین روش برای حفظ تمرکز چیست؟

فعالیت‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند موجب حفظ تمرکز شوند که از جمله آن‌ها ورزش کردن و یا حتی راه رفتن به جای استفاده مدام از  اتومبیل شخصی، نوشیدن آب و .. است. به طور کلی با داشتن یک زندگی سالم می‌توانید تمرکز خود را بیشتر حفظ کنید.

 

آماده باشید

اطلاعات خود را درباره ساختار آزمون آیلتس و نحوه مواجه شدن با هر گروه سوال و همین طور قسمت‌های مختلف آزمون افزایش دهید. منابع آنلاین فراوانی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کند. با این کار  احتمال  مواجه شدن با گروه سوالاتی که با آن‌ها آشنایی ندارید را کاهش می‌دهید. در نتیجه در زمان آزمون سورپرایز نمی‌شوید و همین امر باعث افزایش تمرکز شما در زمان آزمون می‌شود. این به آن معنا نیست که به هیچ وجه استرس نخواهید داشت و هیچ اضطرابی گریبان گیرتان نمی‌شود. با این وجود در زمانی که استرس به سراغ شما می‌آید می‌توانید سریع‌تر آن را کنترل کرده و در نتیجه  تاثیر کمتری روی آزمون شما خواهد داشت.

 

تا زمانی که کاملا آماده نیستید برای آزمون ثبت نام نکنید

برای شرکت در آزمون عجله نکنید. شرکت کردن در آزمون، زمانی که برای آن آماده نیستید فقط باعث می‌شود که استرس شما افزایش یابد. علاوه بر این تعیین کردن یک زمان کاملا غیر منطقی برای آماده سازی خودتان برای این آزمون هم استرس زیادی را به شما وارد می‌کند.

در نهایت اگر تمام این نکات ذکر شده را رعایت کنید و زمان کافی برای آماده سازی خودتان برای آزمون اختصاص دهید، مطمئنا می‌توانید به نمره هدف خود دست یابید.

 

آیا به دنبال شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون آیلتس می‌باشید؟ آیا در بخش‌های مختلف آزمون نیاز به کمک و راهنمایی دارید؟ کلاس‌های حضوری و آنلاین آکادمی نوبل، بهترین پیشنهاد ما برای کسب مهارت در تمامی بخش‌های آزمون آیلتس و درنتیجه رسیدن به نمره دلخواه در این آزمون است که از این طریق با کمک اساتید مجرب و حرفه‌ای به آمادگی کافی دست خواهید یافت.

 

جهت ثبت درخواست مشاوره و تعیین سطح رایگان در آکادمی زبان نوبل کلیک کنید