روز ولنتاین

روز ولنتاین


روز ولنتاین در بسیاری از کشورها جشن گرفته می‌شود. اما رسم و رسوم مربوط به این مناسبت از گذشته تا به امروز چه تغییراتی کرده است؟ در مقاله زیر، به برخی رسوم عاشقانه مربوط به این مناسبت اشاره خواهیم کرد.

 

ولنتاین در تاریخ ۱۴ فوریه واقع شده که هر ساله توسط عشاق جشن گرفته می‌شود
ولنتاین در تاریخ ۱۴ فوریه واقع شده که هر ساله توسط عشاق جشن گرفته می‌شود

 

ولنتاین در تاریخ ۱۴ فوریه واقع شده که هر ساله توسط عشاق جشن گرفته می‌شود. برخی از آن‌ها این شب را با کادو، گل و شکلات و شام در رستوران‌ها جشن می‌گیرند. مجردها نیز با گذاشتن پست راجع به این روز اعتراض خود را از دوران مجردی عنوان می‌کنند. بیش از نیمی از مردم آمریکا و بریتانیا این مناسبت را جشن می‌گیرند. فراموش کردن و نادیده گرفتن این روز تقریبا غیرممکن است.

 

بهای عشق

از دید بسیاری از این افراد عاشق، روز ولنتاین به منزله پول خرج کردن است. مردم بریتانیا پول کمتری نسبت به مردم آمریکا خرج می‌کنند. بریتانیایی‌ها به طور متوسط 28.45 دلار و آمریکایی ها 221.34 دلار در این شب هزینه می‌کنند. نکته قابل توجه این است که در بریتانیا هر سه نسل بزرگسال این مناسبت را جشن می‌گیرند، در حالی که در آمریکا متولدین دهه 60، بیشترین هزینه را برای این جشن می‌کنند‌. در سراسر دنیا مردها بیشترین هزینه را در این روز تقبل می‌کنند.

 

ایستر هالند با فروش کارت تبریک در دهه 1840، به عنوان مادر ولنتاین شناخته شد
ایستر هالند با فروش کارت تبریک در دهه 1840، به عنوان مادر ولنتاین شناخته شد

 

شروع ولنتاین مدرن

امروزه این مناسبت در اغلب کشورهای دنیا بخصوص در کانادا، دانمارک، فرانسه، استرالیا، ایتالیا و انگلستان جشن گرفته می‌شود. فراگیر شدن این جشن از آمریکا شروع شد. وقتی شخصی به نام ایستر هالند در دهه 1840 با راه‌اندازی کسب و کاری که در آن به فروش کارت تبریک می‌پرداخت به عنوان مادر ولنتاین شناخته شد. اوائل دهه ۱۹۰۰ دو عامل باعث محبوبیت این کارت‌های تبریک شد: تولید کارت های ارزان قیمت توسط شرکت هالمارک و کاهش قیمت تمبر.

 

ولنتاین سرکه‌ای

در همین برهه از تاریخ، ارسال کارت‌های زشت و بدون نام و نشان به اسم‌ ولنتاین سرکه ای برای کسانی که از آنها نفرت داشتند باب شد. استفاده از این کارت‌ها در دوران قبل از ورود شبکه‌های مجازی، بسیار محبوب بود. موزه‌ها، کلکسیون عظیمی از انواع کارت‌های ولنتاین را دارند اما در این میان اثری از کارت‌های نفرت نیست، چرا که هیچ‌کس این کارت‌ها را به یادگار نگه نمی‌دارد.

 

تاریخچه روز ولتناین

روز ولنتاین بیش از ۶۰۰ سال است که در میان مردم جشن گرفته می‌شود. در قرن 17ام مردم در این مناسبت کارت و یا هدیه به یکدیگر می‌دادند اما اولین پیام ولنتاین در سال ۱۴۱۵، توسط دوک فرانسه نوشته شد. او که پس از جنگ آگینکورت در برج لندن زندانی شد، برای همسرش در روز ولنتاین نامه‌ای عاشقانه فرستاد. هر چند تاریخچه دقیق ولنتاین خیلی مشخص نیست زیرا سه نفر در تاریخ با نام ولنتاین دیده می‌شوند. در یکی از روایت‌ها از ولتناین به عنوان کشیش یاد شده است. او زمانی که امپراتور به سربازان اجازه ازدواج نمی‌داد، آن‌ها را به طور مخفیانه به عقد دخترها درمی‌آورد. امپراطور بعد از فهمیدن ماجرا عصبانی شد و مجازات کار او را مرگ قرار داد.

در روایت دیگر، ولنتاین کسی بود که در فرار مسیحیان از زندان رومی‌ها کمک کرد. در سومین روایت، ولنتاین فردی است که از زندان نامه‌ای به دختر مورد علاقه‌اش نوشت و در امضای خود نوشت “از طرف ولنتاین تو”.

به هر حال کلیسای کاتولیک، تاریخ 14 فوریه را برای این مناسبت انتخاب کرد. دلیل انتخاب این تاریخ نیز احتمالا به علت جایگزین کردن این جشن جدید مسیحیت با فستیوال بت‌پرستی لوپرکالیا در 15 فوریه بوده است.

 

آموزش زبان انگلیسی غرب تهران, آموزشگاه زبان آلمانی شهرک غرب, آموزش زبان ترکی استانبولی غرب تهران, آموزشگاه زبان فرانسه شهرک غرب, آکادمی زبان‌های خارجی نوبل