انواع آزمون‌های زبان آلمانی

انواع آزمون‌های زبان آلمانی


هر فردی از هر کجای جهان می‌تواند دلایل و اهداف گوناگونی برای گذراندن آزمون‌های زبان آلمانی داشته باشد. از جمله این‌ اهداف ‌می‌توان به اخذ ویزای همراه، ویزای کار و همچنین ویزای تحصیلی اشاره کرد. در برخی موارد ارائه مدرک آزمون قبل از ورود به خاک آلمان ضروری است. آزمون‌های متعددی برای ارائه مدرک آلمانی وجود دارد که افراد می‌توانند در کشور آلمان و یا در کشور خود در این آزمون‌ها شرکت کنند. بسیاری از این آزمون‌ها از ساختار آزمون اتحادیه اروپا تابعیت ‌می‌کنند. در مقاله زیر، به بررسی تعدادی از این آزمون‌ها ‌می‌پردازیم.

 

آزمون‌های زبان آلمانی

برخی از آزمون‌های معتبر آلمان عبارتند از آزمون گوته (Goethe)، آزمون تلک (Telc)، آزمون تست داف (Test Daf) و آزمون OSD اتریش. البته برخی موسسات در آلمان و یا خارج از آلمان آزمون‌هایی مخصوص به خود را برگزار ‌می‌کنند. هرچند ممکن است این آزمون‌ها اعتبار جهانی نداشته باشد اما برخی از مدارس و کارفرماها آن‌ها را قبول می‌کنند. بنابراین بهتر است در وهله اول در آزمون استاندارد موسسه گوته شرکت کنید.

 

اعضای خانواده‌ به منظور اخذ ویزا می‌بایست توانایی خود را در مکالمه سطوح ابتدایی زبان آلمانی نشان دهند
اعضای خانواده‌ به منظور اخذ ویزا می‌بایست توانایی خود را در مکالمه سطوح ابتدایی زبان آلمانی نشان دهند

 

آزمون زبان آلمانی برای ویزای همراه (پیوستن به همسر)

همسر و اعضای خانواده‌ای که شهروند کشورهای جهان سوم باشند، به منظور اخذ ویزا می‌بایست توانایی خود را در مکالمه سطوح ابتدایی زبان آلمانی نشان دهند. آن‌ها باید قبل از سفر به کشور آلمان در یکی از آزمون‌های زیر شرکت کنند:

آزمون زبان Deutsch

این آزمون توسط موسسه گوته و موسسه تلک در بیش از 100 کشور دنیا برگزار ‌می‌شود. در لینک بالا ‌می‌توانید با نحوه برگزاری این آزمون بیشتر آشنا شوید.

آزمون Grundstufe Deutsch

این آزمون بخشی از زبان دیپلم اتریشی است که در آلمان نیز معتبر است و به منظور صدور مجوز اقامت برای اعضای خانواده استفاده می‌شود.

آزمون تست داف (آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی)

این آزمون نوع دیگر آزمون آلمانی است و برای افرادی که سطح زبانی آن‌ها متوسط و یا پیشرفته است، مناسب می‌باشد. این آزمون به صورت متمرکز در مرکز انستیتو تست داف واقع در شهر هاگن آلمان طراحی و تصحیح می‌شود.

 

آزمون زبان آلمانی برای اتباع خارجی ساکن در آلمان

آزمون DTZ (آزمون زبان آلمانی مخصوص مهاجران در سطوح مبتدی و متوسط)

این آزمون مخصوص افرادی می‌باشد که ساکن آلمان هستند و قصد دارند تابعیت این کشور را دریافت کنند. این افراد باید این دوره ترکیبی را به عنوان الزام برای دریافت مجوز سکونت بگذارنند. این آزمون برای پناهندگان به صورت رایگان برگزار می‌شود. گذراندن موفق این آزمون نشان‌دهنده توانایی زبان آلمانی برای تسریع در روند برنامه‌های شهروندی آلمان است.

 

دانشگاه‌های مختلف در آلمان شرایط متفاوتی برای پذیرش مدرک زبان متقاضیان بین‌المللی دارند
دانشگاه‌های مختلف در آلمان شرایط متفاوتی برای پذیرش مدرک زبان متقاضیان بین‌المللی دارند

 

آزمون زبان آلمانی برای دانشجویان خارجی

دانشگاه‌های مختلف در آلمان ممکن است شرایط متفاوتی برای پذیرش مدرک زبان متقاضیان بین‌المللی داشته باشند. بهتر است جهت کسب اطلاعات جامع‌تر به وب‌سایت هر دانشگاه مراجعه کنیم. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است بیش از یک نوع مدرک زبان آلمانی را بپذیرند و  برخی دیگر ممکن است مدرک خاص خود را بخواهند. مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آزمون‌های زبان آلمانی به منظور اخذ ویزای دانشجویی به شرح زیر ‌می‌باشد:

آزمون DSH (آزمون زبان برای ورود به دانشگاه)

این آزمون یکی از معتبرترین مدارک زبان آلمانی جهت اخذ ویزای تحصیلی است. این آزمون فقط در دانشگاهای آلمان برگزار ‌می‌شود. این آزمون از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده است که مشخص می‌کند آیا متقاضی توانایی تحصیل به زبان آلمانی را دارد یا نه.

آزمون تست داف (آزمون آلمانی به عنوان زبان خارجی)

این آزمون، دومین آزمون معتبر جهت اخذ پذیرش و تحصیل در آلمان است. این آزمون علاوه بر آلمان، در ۹۶ کشور جهان در مراکز رسمی و مجاز برگزار می‌شود. این آزمون چهار مهارت شنیداری، درک مطلب، نوشتن و صحبت کردن را ارزیابی می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مقررات آزمون، تاریخ و محل برگزاری و هزینه آن، به وب‌سایت TestDaf مراجعه کنید.

دانشجویانی که یکی از آزمون‌های زیر را گذرانده باشند، نیازی به گذراندن آزمون‌های فوق ندارن:

 

کارفرمایان آلمانی برای اطمینان از سطح زبان متقاضیان کار، یک مدرک زبان معتبر درخواست می‌کنند
کارفرمایان آلمانی برای اطمینان از سطح زبان متقاضیان کار، یک مدرک زبان معتبر درخواست می‌کنند

 

آزمون زبان آلمانی برای اخذ ویزای کار

در اغلب موارد، کارفرمایان آلمانی برای اطمینان از سطح زبان متقاضیان کار، ارائه یکی از مدارک زبان زیر را درخواست می‌کنند:

آزمون PWD  (آزمون بین‌المللی مهارت زبان بازرگانی آلمانی در سطحC1 )

این آزمون در بسیاری از مراکز آزمون گوته و اتاق بازرگانی آلمان، در ۱۰۰ کشور دنیا برگزار ‌می‌شود.‌ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آزمون و آشنایی با نمونه سوالات آن به وبسایت Carl Duisberg مراجعه کنید.

آزمون ZD (گواهینامه سطح B1 آلمانی)

این آزمون معادل مدرک B1 موسسه گوته است که در برخی از موسسات برگزار می‌شود. این آزمون با تایید صلاحیت متقاصی در زبان آلمانی، به عنوان آزمونی معتبر توسط کلیه کارفرمایان در کشورهای آلمان، اتریش و سوییس قابل استفاده است.

آزمون گوته با اهداف تخصصی و تجاری (زبان آلمانی برای استخدام)

این آزمون توسط موسسه گوته به منظور ارزیابی صلاحیت زبان آلمانی تخصصی (بازرگانی) طراحی شده است که به صورت کامپیوتری برگزار می‌شود.

آزمون تلک ( آزمون زبان آلمانی ویژه کارمندان در سطح C1)

این آزمون مخصوص افراد با مشاغلی است که به مهارت ارتباطی عالی به زبان آلمانی نیاز دارند (مثال: پزشکان).

 

حال که نسبت به مدرک زبان آلمانی مورد نیاز خود آگاهی پیدا کرده‌اید، بهترین راهکار جهت آمادگی برای شرکت در آن این است که با مراجعه به سایت موسسه گوته، آزمون مورد نظر خود را دانلود کنید. در این وب‌سایت به مفاد آموزشی مختلفی از جمله تمرین‌های لغت، گرامر و فایل‌های شنیداری دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، ویدیو کامل نحوه برگزاری آزمون نیز قابل مشاهده است.