PTE یا IELTS ؟ کدام آزمون مناسب شماست؟

PTE یا IELTS ؟ آیا شما هم جزو افرادی هستید که برای مهاجرت یا اهداف تحصیلی خود باید در یکی از آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی شرکت کنید ولی هنوز ‌‌نمی‌دانید کدام آزمون مناسب شماست؟ ما در این مقاله به شما کمک ‌‌می‌کنیم تا آزمون مناسب شرایط خودتان را انتخاب کنید.

 

در آزمون PTE شرکت کنیم یا در آزمون IELTS
در آزمون PTE شرکت کنیم یا در آزمون IELTS

 

بیایید تصور کنیم که شما خواهان اقامت دائم در کشور استرالیا هستید و باید در یکی از آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی شرکت کنید تا مهارت خود را در این زبان نشان دهید. احتمالا شما آزمون آکادمیک PTE را انتخاب ‌‌می‌کنید، زیرا این روزها اکثر افراد از آسان‌تر بودن این آزمون نسبت به آیلتس صحبت ‌‌می‌کنند. حتی شاید یکی از دوستانتان که شرایط زبانی مشابهی با شما دارد در این آزمون شرکت کرده و نمره 90 را کسب کرده باشد. بر این اساس به این نتیجه ‌‌می‌رسید که این آزمون آسانتر از آیلتس است و تصمیم ‌‌می‌گیرید در آن شرکت کنید.

یکی از داوطلبان آزمون آکادمیک PTE با همین شرایط و تصور از آزمون، در آن شرکت ‌‌می‌کند و بعد از 48 ساعت نتایج زیر را دریافت کرده است:

Reading : 86  |  Listening : 89  |  Writing : 90  |  Speaking : 59

(این نتایج واقعی هستند و آن را از یک شرکت‌کننده که از نتایج خود شوکه شده بود دریافت کرده‌ایم.)

این داوطلب عملکرد بسیار خوبی در سه مهارت اول داشته اما در Speaking نمره بسیار بدی را گرفته است. این اتفاق چه طور ممکن است؟ اولین فکری که به ذهن داوطلب ‌‌می‌رسد این است که شاید نقص فنی رخ داده باشد. مثلا میکروفون خراب بوده. پس داوطلب درخواست بازبینی ‌‌می‌دهد. توجه داشته باشید که هیچ وقت این کار را نکنید. تنها کاری که  PTEانجام ‌‌می‌دهد این است که هزینه هنگفتی را از داوطلب ‌‌می‌گیرد و سپس فایل صوتی را یک‌بار دیگر با همان الگوریتم اولیه آنالیز ‌‌می‌کند و بدون شک به همان نتیجه اولیه ‌‌می‌رسد. در واقع درخواست بازبینی نتیجه خاصی برای داوطلب ندارد و برگزارکنندگان آزمون این امر را صراحتا در ابتدا متذکر شده‌اند. فقط در صورتی درخواست بازبینی کنید که مراقب آزمون با نقص فنی موافق باشد.

پس دلیل اصلی نمره پایین داوطلب در بخش speaking چه بوده است؟

این داوطلب به طور قطع با زبان انگلیسی کاملا آشنا بوده و حتی شاید در محل کار و یا با همسرش به این زبان صحبت ‌‌می‌کند. در واقع ‌‌می‌توان گفت توانایی او در مکالمه انگلیسی در سطح خیلی خوبی بوده است.

 

در آزمون آزمایشی PTE شرکت کنید
در آزمون آزمایشی PTE شرکت کنید

 

برای انتخاب بین آیلتس و PTE سه موضوع را مد نظر قرار دهید

  1. در آزمون آزمایشی PTE شرکت کنید

سازمان Pearson سازمانی خوب و حرفه‌ای است. آن‌ها ‌‌نمی‌خواهند داوطلبان پول خود را در این آزمون هدر دهند. به همین دلیل آزمونی آزمایشی با شرایط کاملا یکسان اما یک دهم هزینه اصلی آزمون برای داوطلبان فراهم کرده‌اند و برای تصحیح آن از همان الگوریتم کامپیوتری آزمون اصلی استفاده ‌‌می‌کنند و در نتیجه نتایج آزمون آزمایشی به نتیجه اصلی شما بسیار نزدیک خواهد بود.

(تنها چیزی که هنگام شرکت در آزمون آزمایشی باید در نظر داشته باشید این است که حتما از یک میکروفون خوب برای آزمون استفاده کنید.)

  1. نتایج آزمون آزمایشی خود را آنالیز کنید

خیلی اوقات براحتی متوجه ‌‌می‌شوید که  PTE آزمون مناسبی برای شما نیست. در مثالی که بالاتر به آن اشاره کردیم کاملا واضح است که داوطلب به اشتباه این آزمون را انتخاب کرده است. با نگاهی به نمره داوطلب در سه مهارت reading/ listening/writing ‌‌می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت‌کننده از سطح زبانی بسیار خوبی برخوردار است اما نمره پایین فرد در بخش Speaking تنها به دلیل لهجه او بوده است. این آزمون در استفاده از لهجه درست بسیار سختگیر است.

هر چند در این آزمون از ساختارهای گرامری عالی و دایره لغات خوبی استفاده کنید، در صورتی که لهجه‌ای جز لهجه‌های استراليایی، آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و یا نیوزیلندی داشته باشید، PTE از نمره شما کم ‌‌می‌کند.

  1. نمره Writing شما چگونه است؟

در مثال بالا، داوطلب بدون شک باید در آزمون آیلتس شرکت کند، زیرا نمره او در بخش  Writing بسیار عالی است. سخت‌ترین بخش آیلتس، Writing و سخت‌ترین بخش PTE قسمت Speaking آن است.

 

قبل از شرکت در آزمون PTE و یا آیلتس چند سوال اساسی از خود بپرسید
قبل از شرکت در آزمون PTE یا IELTS چند سوال اساسی از خود بپرسید

 

کدام مهارت Speaking و یا Writing را ‌‌می‌توان راحت‌تر تقویت کرد؟

قبل از اینکه تصمیم خود را برای شرکت در آزمون PTE یا IELTS بگیرید به چند سوال اساسی پاسخ دهید.

تقویت مهارت Speaking برای آزمون PTE

اول از همه اینکه چند سال دارید؟ لهجه‌ای که با آن صحبت ‌‌می‌کنید چقدر در شما نهادينه شده است؟ آیا ‌‌می‌توانید لهجه خود را خنثی کنید؟ آیا روش‌های لازم برای انجام بخش‌های مختلف آزمون را بلدید؟ برای این کار چقدر تمرین کرده‌اید؟ آیا در روز آزمون دچار فشار عصبی ‌‌می‌شوید؟ آیا نقص گفتاری دارید _ مثلا با لکنت صحبت ‌‌می‌کنید؟

مهارت Speaking مهارت سختی برای بهبود است و این کار با بالا رفتن سن سخت‌تر هم ‌‌می‌شود، زیرا مغز ما دیگر توانایی تقلید لهجه و تلفظ جدید را ندارد. در این حالت لهجه شما در ذهنتان حک شده است و تغییر آن کاری بسیار دشوار خواهد بود.

تقویت مهارت Writing برای آزمون آیلتس

یکی از ویژگی‌های منفی آزمون آیلتس که به آن نیز معروف است، این است که این آزمون بالاترین نمره‌ای که برای بخش Writing به اکثر داوطلبان خود اختصاص ‌‌می‌دهد، نمره 6.5 است. گرفتن نمره‌هایی مانند Listening:9 , Reading:8.5 , Speaking:8.5 و Writing:6.5 در آزمون آیلتس بسیار معمول است.

کسب نمره 8 در Writing برای بسیاری از داوطلبان عملا غیرممکن ‌‌می‌باشد. برای بهبود این مهارت لازم است در زمینه‌هایی چون گرامر، دایره لغات و ساختارهای مختلف مقاله‌نویسی در آیلتس تسلط خوبی داشته باشید. مهم‌ترین مساله در این زمینه دریافت بازخورد است. لذا ‌‌می‌بایست از راهنمایی‌های یک متخصص آیلتس در این زمینه استفاده کنید تا از اشتباهات مکرر خود آگاه شده و مهارت خود را بهبود بخشید.

بنابراین برای انتخاب بین این دو آزمون باید مهارت‌های Speaking و Writing خود را مقایسه کنید. پس اگر در Writing قوی‌تر هستید آیلتس را انتخاب کنید و اگر Speaking نقطه قوت شماست آزمون PTE  گزینه مناسب‌تری است.

 

موسسه زبان انگلیسی غرب تهران, معلم خصوصی آیلتس, آموزشگاه زبان انگلیسی شهرک غرب, دوره فشرده آیلتس, تدریس خصوصی زبان غرب تهران, آموزشگاه PTE در تهران, آموزشگاه زبان شهرک غرب