یادگیری زبان در بزرگسالان

یادگیری زبان در بزرگسالان


یادگیری زبان در بزرگسالان فرآیندی کاملا پیچیده است. در مقاله حاضر، واقعیت‌های یادگیری بزرگسالان و تفاوت آن با یادگیری زبان در کودکان را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

 

تفاوت یادگیری بزرگسالان و کودکان

یادگیری در این دو طیف بستگی به شرایط یادگیری دارد. به طور کلی هیچ دلیل قطعی دال بر عملکرد بهتر کودکان نسبت به بزرگسالان در یادگیری زبان وجود ندارد. کما اینکه نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بزرگسالان در یادگیری زبان و بسیاری از مهارت‌های ارتباطی، توانمند‌تر از خردسالان عمل ‌می‌کنند.

 

یادگیری زبان در کودکان
یادگیری زبان در کودکان

 

دلیل موفقیت کودکان در یادگیری زبان

برخی از دلایل موفقیت کودکان در یادگیری زبان به خصوص در مقایسه با بزرگسالان به شرح زیر ‌می‌باشد:

 

  • اشتیاق نسبت به برقراری ارتباط کلا‌می‌ با دیگران

کودکان برای یادگیری زبان جدید مشتاق نیستند. دلیل اصلی استفاده از زبان اول یا دوم در کودکان، نیاز آن‌ها به برقراری ارتباط و صحبت کردن با دیگران است. والدین، معلم و همکلاسی‌ها مدام با زبانی معین با آن‌ها تعامل دارند. بنابراین فراگیری زبان در کودکان بیش از آنکه برخواسته از حس کنجکاوی و علاقه آن‌ها باشد، نیازی اساسی است که به منظور سازگاری با محیط بیرونی صورت می‌گیرد.

  • برای صحبت محرک‌های لازم را دارند

کودکان دوست دارند که توسط والدین خود و دیگر افراد فهمیده شوند و بازخورد مناسبی نسبت به خواسته‌هایشان دریافت کنند. والدین هم از صحبت‌ کردن فرزندانشان لذت ‌می‌برنند و می‌خندند که این لبخند آن‌ها در کودکان انگیزه مضاعفی برای استفاده مجدد جملات و درنتیجه یادگیری زبان ایجاد ‌می‌کند. غریبه‌ها نیز همواره به برقراری ارتباط کلا‌می‌ با کودکان علاقه دارند و از شنیدن صحبت‌های بامزه آن‌ها لذت ‌می‌برند. این در حالی است که این موارد در بزرگسالان خیلی صدق نمی‌کند.

  • دارا بودن مهارت و آمادگی ذهنی قوی

ساختار مغز کودکان و بزرگسالان کاملا متمایز است. این در حالی است که قدرت حافظه و آمادگی ذهنی در کودکان بیشتر است و این توانایی به مرور زمان و با افزایش سن افول ‌می‌کند. این بدان معنا است که کودکان واژگان را سریع‌تر به خاطر ‌می‌سپارند و در تلفظ صحیح و سریع صداها موفق‌تر عمل ‌می‌کنند.

  • از اشتباه کردن نمی‌ترسند

کودکان معمولا در حین صحبت توسط والدین و معلم خود بارها تصحیح ‌می‌شوند اما این در حالی است که بزرگسالان از اشتباه و تصحیح شدن خجالت ‌می‌کشند.

  • حجم کمتر یادگیری نسبت به بزرگسالان

کودکان دایره لغات ساده و اندکی را یاد ‌می‌گیرند و عموما جملات پرکاربرد والدین، معلم و اعضای خانواده خود را تکرار می‌کنند. کودکان از آنجایی که مانند بزرگسالان نیازی به خواندن فصول مختلف کتاب‌ها و یادگیری افعال مختلف ندارند، متوجه این بعد از پیچیدگی یادگیری نمی‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه آن‌ها دغدغه شرکت در آزمون‌های زبانی و دریافت مدارک مورد نیاز به منظور اخذ ویزای تحصیلی و شغلی ندارند. انتظارات و هدف‌گزاری‌های زبانی در گروه‌های مختلف سنی متفاوت است و به همین علت است که پروسه زبان‌آموزی در کودکان بهتر به نظر ‌می‌رسد.

  • نداشتن مسئولیت‌های روزانه

طبق تحقیقات اخیر، سندروم خستگی در بزرگسالان به دلیل خستگی از تصمیم‌گیری‌های مختلف در زندگی اتفاق ‌می‌افتد. یک کودک ۵ ساله، مسئولیت پرداخت قبوض، آشپزی، راضی نگه داشتن رئیس و تصمیم‌گیری‌های اساسی روزانه را ندارد. بنابراین، ذهن کودکان ظرفیت و انرژی بیشتری برای یادگیری موثر زبان دارد.

 

بزرگسالان در یادگیری زبان
بزرگسالان در یادگیری زبان

 

دلایل موفقیت یادگیری زبان در بزرگسالان

دلایل متداولی مبنی بر عملکرد بهتر بزرگسالان در یادگیری نسبت به کودکان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

 

  • داشتن تمرین زیاد

بزرگسالان در یادگیری زبان بسیار شجاع هستند، آن‌ها روزانه با مشکلات خانوادگی، خستگی، مشکلات مالی، عصبی مواجه ‌می‌شوند. اما با این وجود به رشد و پیشرفت خود اهمیت می‌دهند. در میهمانی‌های خانوادگی شرکت ‌می‌کنند، به باشگاه ‌می‌روند، کار می‌کنند و در کلاس زبان ثبت‌نام ‌می‌کنند. منطقی و مقاوم بودن از دیگر مزیت‌های بزرگسالان است.

  • داشتن دلایل اصلی برای یادگیری

بزرگسالان با توجه به داشتن انگیزه و هدف بالاتر، از نظر فراگیری زبان افراد موفق‌تری هستند. بزرگسالان بر این واقفند که در صورت یادگیری زبان دوم آینده شغلی بهتری ‌می‌توانند داشته باشند.

  • پیش آگاهی از دایره لغات پراکنده

به دلیل دانستن دایره لغات و واژگان وسیع، یادگیری در بزرگسالان نسبت به کودکان آسان‌تر است. آن‌ها معانی لغات خارجی بسیاری را تنها با مقایسه الگوهای مشترک و شباهت‌های موجود بین آن‌ها و زبان مادری خود و یا دیگر زبان‌ها متوجه ‌می‌شوند.

  • بزرگسالان در ایجاد ارتباط کلا‌می ‌موفق‌ترند

بسیاری از پارامتر‌های ایجاد ارتباط مثل زبان بدن نسبت به لهجه و تلفظ، برتری دارند. برخی از مهارت‌ها با افزایش سن، تجربه و ایجاد ارتباط با افراد، قوی‌تر ‌می‌شود. این در حالی است که کودکان مثل بزرگسالان در تفسیر و فهم شرایط خیلی قوی نیستند.

  • بزرگسالان عموما به لهجه خود اهمیتی نمی‌دهند

طبق تحقیقات صورت گرفته، تلفظ صحیح در یادگیری زبان با سن ارتباطی ندارد. بزرگسالان می‌توانند در تلفظ صحیح همانند کودکان عمل کنند اما در حقیقت اکثر آن‌ها به لهجه درست اهمیتی نمی‌دهند و هرگز قصد اصلاح آن را نیز ندارند و برخی آن را نشانه شجاعت خود نیز ‌می‌دانند.

  • داشتن ذهن خلاق و منطقی

بسیاری از افراد، شرایط و پارامترهای فوق را به عنوان یک ضعف زبانی تلقی ‌می‌کنند. منطق در بزرگسالی به داشتن تجربه زبان‌آموزی مفید و کارآمد کمک ‌می‌کند.

 

بهبود فرآیند یادگیری در بزرگسالی
بهبود فرآیند یادگیری در بزرگسالی

 

با توجه به موارد ذکر شده، از پروسه یادگیری زبان در کودکان چگونه در بهبود فرآیند یادگیری در بزرگسالی استفاده کنیم؟

 

همان طور که می‌دانیم کودکان با توجه به محیطی که در آن قرار گرفته‌اند، نسبت به یادگیری زبان و برقراری ارتباط از نظر اجتماعی و بیولوژیکی تحت فشار هستند. شما نیز برای بهبود یادگیری نیاز به ایجاد حس فوریت در خود دارید. به این منظور می‌توانید در کلاس زبان ثبت‌نام کنید. جایی که مجبورید به تنهایی صحبت کنید و به سوالات معلم خود پاسخ دهید. اگر هم در محیطی انگلیسی‌زبان هستید سعی کنید با دوستان واقعی و مجازی خود ارتباط برقرار کرده و از این طریق به روند یادگیری خود کمک کنید.

کودکان هر روز صحبت ‌می‌کنند و علاوه بر این هر روز مکالمات معلم و همکلاسی‌های خود را می‌شنوند. ‌پس شما هم لازم دارید تا زمان بیشتری برای صحبت کردن به زبان مورد نظر خود اختصاص دهید. استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش زبان به تنهایی نمی‌توانند در این روند به شما کمک کنند. از طرف دیگر یک جلسه حضور در کلاس زبان در ماه نیز اثربخش نخواهد بود. توصیه ما به شما در شرکت در کلاس زبان به صورت سه روز در هفته و یا بیشتر می‌باشد تا به مقدار کافی با زبان مورد نظر برخورد داشته باشید.

 برای شروع، با قواعد ساده و مبتدی شروع کنید و اصطلاحات و عباراتی را که دیگران بیشتر به کار می‌برند تکرار کنید، حتی اگر معنی دقیق لغوی و یا منطق پشت آن عبارات را به طور کامل متوجه نمی‌شوید. مرحله بعدی این است که این عبارات و اصطلاحات ملکه ذهنتان شوند، به گونه‌ای که برای استفاده از آن‌ها نیازی به فکر کردن نداشته باشید. بدترین روش یادگیری زبان، حفظ کردن طوطی‌وار واژگان و لیست افعال است.

کودکان در یادگیری زبان مانند اسفنج عمل ‌می‌کنند. آن‌ها ‌می‌توانند زبان را با لهجه عالی مانند زبان اصلی خود فراگیرند. اما با این وجود ممکن است در صحبت‌های آن‌ها اشتباهات گرامری فراوانی وجود داشته باشد که البته کسی به آن‌ها توجهی نمی‌کند. شما هم نیاز دارید که گاهی خود را کودکی 6 ساله در نظر بگیرید و سعی کنید توقعتان را از خودتان پایین آورید. اگر به تازگی شروع به یادگیری زبان کرده‌اید به خود سخت نگیرید و لزومی ندارد که از همان ابتدا همه چیز را بدون اشتباه بیان کنید.

راهکار مهم دیگر، پذیرش اشتباهات زبانی است. از تصحیح شدن نترسید و با کمال میل بپذیرید. با معلم و یا مدرس خود روراست باشید و خجالت نکشید و از تصحیح شدن عصبانی نشوید. برعکس اگر تصحیح نشدید ناراحت شوید. مطمئن باشید که قرار گرفتن در مسیر بهبود و رشد زبانی ارزش بالاتری نسبت به چند ثانیه خجالت دارد.

کارتون‌ها و انیمیشن‌ها به علت ساده بودن زبان مورد استفاده و البته پرکاربرد بودن آن، به کودکان در فرآیند یادگیری زبان کمک فراوانی می‌کند. سعی کنید تماشای سریال‌های تلویزیونی به زبان اصلی و گوش کردن به موسیقی را به برنامه روزمره خود اضافه کنید. در این میان از تماشای کارتون‌ها و انیمیشن‌ها نیز غافل نشوید.

آیا تا به حال به فرد چاقی که در حال رژیم گرفتن بوده است گفته اید که باید از کودکی رژیم ‌می‌گرفتید؟ این جمله بی‌فایده است و انگیزه فرد را از بین می‌برد. زیرا او هیچ‌گاه نمی‌تواند به دوران کودکی خود باز‌گردد. حال این به این معنا نیست که افراد در سن بالا نمی‌توانند وزن خود را کاهش دهند زیرا همه ما در اطراف خود افرادی را دیده‌ایم که در بزرگسالی با موفقیت توانسته‌اند کاهش وزن دهند و سلامت خود را بهبود بخشند. بدن انسان در یک شرایط ویژه و با پیروی از روشی خاص، طبق خواسته و هدف ما تغییر می‌کند. همین شرایط در یادگیری زبان و فعالیت ذهن نیز وجود دارد. بنابراین باور غلطی که در بسیاری از افراد نسبت به کاهش توانمندی خود در یادگیری زبان با افزایش سن دیده می‌شود باید اصلاح شود. بزرگسالان با وجود اینکه نسبت کودکان آمادگی ذهنی کمتری دارند اما از ویژگی و مزیت‌هایی برخوردارند که هرگز نباید از آن‌ها غافل شوند. لذا سعی کنید با قبول سپری شدن دوران کودکی، با برنامه‌ریزی درست و درک نقاط قوتتان، یادگیری زبان را با جدیت بیشتر از سر بگیرید.

 

آیا قصد دارید یک بار و برای آخرین بار یادگیری زبان را به طور جدی شروع کنید؟ کلاس‌های حضوری و آنلاین آکادمی نوبل، بهترین پیشنهاد ما برای یادگیری زبان با سرعت و کیفیت بالا است. با کمک اساتید مجرب و حرفه‌ای نوبل می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید و در مسیر درست قرار بگیرید.

 

 

جهت ثبت مشاوره رایگان در آکادمی زبان نوبل کلیک کنید