چگونه به فرزند خود در یادگیری زبان کمک کنیم

چگونه به فرزند خود در یادگیری زبان کمک کنیم


همه ما می‌دانیم که یادگیری زبان خارجی در پیشرفت فرزندانمان در زندگی‌شان کمک بزرگی است. یادگیری زبان، رزومه کاری آن‌ها را قوی می‌کند، مهارت‌های ارتباطی‌شان را بهبود می بخشد و آن‌ها را برای سفر و کار در خارج از کشور مجهز می‌سازد. این کار حتی باعث افزایش هوش آن‌ها شده و از اختلال حافظه‌شان در آینده جلوگیری می‌کند. بعد از اینکه آن‌ها را در انتخاب زبان مورد علاقه‌شان  راهنمایی کردید، به طرق گوناگونی می‌توانید به یادگیری بهتر و سریع‌ترشان کمک کنید.

 

1) با آن‌ها به زبان‌هایی که می‌دانید صحبت کنید

اگر شما خودتان دوزبانه و یا چند‌زبانه هستید، باید تا جایی که می‌توانید با فرزندانتان به این زبان‌ها صحبت کنید. قرار گرفتن مداوم در معرض چند زبان، خیلی زود و طبیعی مفهوم چندزبانه بودن را برای کودکان آشنا می‌کند. شروع یادگیری در سنین پایین بسیار مفید است. زیرا باعث می‌شود که بچه‌ها در آینده، خیلی راحت‌تر زبان جدیدی را یاد بگیرند و چندزبانه بودن برایشان عادی و طبیعی جلوه کند. در کنار یادگیری انفعالی، یادگیری فعال از طریق صحبت کردن در خانه نیز می‌تواند کمک شایانی باشد. سعی کنید با انجام تمرین‌های سرگرم‌کننده و با استفاده از فلش‌کارت‌ها و اپلیکیشن‌های آموزشی مناسب کودکان، زبان‌های جدید را در زندگی روزمره خود با فرزندتان بگنجانید.

 

برای یادگیری زبان توسط فرزندانتان، برنامه ریزی کنید
برای یادگیری زبان توسط فرزندانتان، برنامه ریزی کنید

 

2) به آن‌ها در حفظ برنامه درسی‌شان کمک کنید

با بچه‌های بزرگ‌تر باید تمرین‌های آگاهانه‌تری انجام داد. از آنجا که تمرین کردن در موفقیت تاثیر زیادی دارد، اطمینان حاصل كنيد كه فرزندانتان در انجام تكاليفشان كوتاهی نمی‌كنند. تکرار کردن، روشی است که به حافظه ما در یادگیری کمک می‌کند. انجام این روش جهت زبان آموزی توسط کودکان، بسیار مفید است. اگر بتوانید روزانه حدود یک ساعت برای یادگیری آن‌ها برنامه‌ریزی کنید، خیلی سریع‌تر از هفته‌ای یک یا دوبار، زبان را یاد خواهند گرفت.

 

3) آن‌ها را وادار به خواندن کتاب كنيد

کتاب‌های مخصوص کودکان، پر از کلمات متنوع و ساده و مبانی ابتدایی ساختار زبان است. به بیان دیگر، این کتاب‌ها، پایه و اساس کاملی برای یادگیری یک زبان جدید ارائه می‌دهند.

از آنجا که کودکان علاقه‌ای طبیعی به خواندن دارند و عاشق این هستند که والدینشان برای آن‌ها کتاب بخوانند، خواندن کتاب به زبانی که در حال یادگیری آن هستند، روشی فوق العاده تاثیر گذار برای پیشرفت روزانه آنهاست.

بچه‌های بزرگ‌تر به تشویق بیشتری نیاز دارند. بنابراین شما به عنوان والدین، باید آن‌ها را در خواندن کتاب به زبان مورد نظرشان، ترغیب و تشویق کنید. همزمان با این کار، از دسترسی آن‌ها به کتاب‌های مورد علاقه‌شان (مانند هری پاتر و ..) به زبان خارجی اطمینان حاصل کنید.

برنامه مورد علاقه فرزندانتان را به زبان اصلی تماشا کنید
برنامه مورد علاقه فرزندانتان را به زبان اصلی تماشا کنید

 

4) یک سریال زبان اصلی خوب پیدا کنید

سعی کنید ساعاتی را که به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهید، کانالی را انتخاب کنید که به زبان خارجی مد نظرتان باشد.

اگر فرزندانتان کم سن هستند، سعی کنید برنامه مورد علاقه آن‌ها را به زبان اصلی تماشا کنید. اکثر فیلم‌ها در زبان‌های مختلف در دسترس هستند. بچه‌ها اغلب راحت‌تر از والدین، فیلم‌های زبان اصلی را دنبال می‌کنند. پس نگران آن‌ها نباشید زیرا آن‌ها از شما صبور‌تر هستند.

اگر فرزندانتان نوجوان هستند، دنبال نمایش و کمدی‌های معروف به زبان مورد نظرتان بگردید. تماشای روزانه یک برنامه 20 دقیقه‌ای که در آن مکالمات، به زبان خارجی مد نظر شما صورت می‌گیرد، در بهبود مهارت محاوره و یادگیری اصطلاحات بچه ها بسیار موثر است.

 

5) آن‌ها را به خارج از کشور بفرستید

هدف از این صحبت این نیست که برای فرزندانتان بلیطی تهیه کرده و آن‌ها را با گریه و زاری راهی کشوری دیگر کنید. بلکه توصیه ما این است که با ثبت نام آن‌ها در یک دوره زبان در خارج از کشور، آن هم در طول تعطیلات تابستانی یا هر تعطیلات دیگری در طول سال، به بهبود زبان آن‌ها کمک کنید.

زندگی کردن در یک کشور و یاد گرفتن زبان رسمی آن‌ها، حتی به مدت چند هفته، سرعت یادگیری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. اهمیت این کار برای نوجوانان که عموما انگیزه خود را زود از دست می‌دهند، بسیار بیشتر است. زیرا در این شرایط متوجه می‌شوند که با یادگیری زبان، توانایی برقراری ارتباط با دوستان جدیدی در سراسر جهان را پیدا خواهند کرد.