تفاوت‌های میان Food، Dish، Meal و Cuisine

تفاوت‌های میان Food، Dish، Meal و Cuisine


زبان‌آموزان بسیاری تفاوت‌های میان Food، Dish، Meal و Cuisine را به درستی نمی‌دانند و هنگام استفاده از این کلمات گیج می‌شوند. همه این کلمات به موضوع خوردن مربوط می‌شوند اما تفاوت‌های مهمی میان هر یک از آن‌ها وجود دارد.

در این نوشته درباره کاربرد هر یک از این کلمات توضیح خواهیم داد تا تفاوت آن‌ها برایتان واضح‌تر شود.

 

کلمه غذا در انگلیسی (food) معمولا به شکل مفرد استفاده می‌شود
کلمه غذا در انگلیسی (food) معمولا به شکل مفرد استفاده می‌شود

 

کاربرد کلمه FOOD

کلمه food نسبت به سه کلمه دیگر عمومی‌تر است و به هر آنچه که خوردنی باشد اطلاق می‌شود. موز، همبرگر، سالاد و یا حتی یک تکه نان و یا یک خورش دریایی با تمامی مخلّفات، همه جزو کلمه عمومی food محسوب می‌شوند. در انگلیسی روزمره جملات زیادی از این قبیل می‌شنوید:

?What’s your favorite food

.Let’s go get some food

کلمه غذا در انگلیسی (food) معمولا به شکل مفرد استفاده می‌شود. پس وقتی می‌خواهید بگویید “دیشب کلی غذا خوردم”، باید آن‌را به شکل مفرد بکار ببرید: “I ate a lot of food (not foods) last night”. اما در اینجا استثنائاتی نیز وجود دارند که از حالت جمع این کلمه استفاده می‌شود. ازجمله وقتی می‌خواهیم درباره انواع مختلف غذا صحبت کنیم این کلمه را به حالت جمع بکار می‌بریم. برای مثال در جمله ” در  جشنواره بین المللی، غذاهای سراسر دنیا را امتحان کردم” باید گفت “At the international festival, I tried foods from around the world”.

 

کاربرد کلمه DISH

این کلمه دو معنی دارد. یکی به معنای شیئی فیزیکی که به منظور نگه داشتن، پختن و خوردن غذا استفاده می‌شود، می‌باشد. وقتی از جمله washing the dishes (شستن ظروف) استفاده می‌کنیم در حقیقت منظور ما از این کلمه، بشقاب، کاسه، قابلمه، تابه، قاشق، چنگال و غیره می‌باشد.

معنی دیگر کلمه dish، یک آیتم غذا است، مانند لازانیا یا سالاد میوه. وقتی شما به یک potluck که یک نوع دورهمی است می‌روید، هر یک از میهمان‌ها یک نوع غذا با خود به میهمانی می‌آورند. یکی سالاد می‌آورد، یکی کیک سیب و دیگری خورش و .. . به هر یک از این آیتم‌های غذا، dish می‌گویند.

در یک رستوران ممکن است با واژه main dish مواجه شوید که به معنای یک غذای کامل و سنگین مانند استیک می‌باشد و یا واژه side dish را ببینید که منظور از آن غذایی است که حجم کمی دارد و در کنار غذای اصلی سرو می‌شود، مانند یک بشقاب کوچک برکلی.

 

یک meal می‌تواند شامل چند dish شود
یک meal می‌تواند شامل چند dish شود

 

کاربرد کلمه MEAL

این کلمه به زمان‌های معمولی که در آن غذا سرو می‌شود، اشاره می‌کند. اکثر افراد سه وعده (meal) غذا می‌خورند که شامل صبحانه، نهار و شام می‌شود. علاوه بر این به همه غذاهایی که در یک وعده سرو می‌شود نیز meal می‌گویند. در نتیجه یک meal می‌تواند شامل چند غذا (dishes) شود. شام یک وعده به حساب می‌آید ولی در این وعده می‌توان غذاهای مختلفی مانند مرغ، برنج، سالاد و بستنی سرو کرد. هر کدام از این غذا ها یک dish، و وقتی همه آن‌ها در یک وعده خورده می‌شوند یک meal هستند. یک meal می‌تواند شامل چند dish شود.

شما ممکن است یک وعده سنگین (big/heavy meal) با غذای (food) زیاد و یا یک وعده سبک (light meal) با غذای (food) اندک داشته باشید. یک وعده غذا (meal) می‌تواند مفصل باشد و شامل غذاهای (dish) متنوع و سنگینی شود و یا ساده باشد و شامل تعداد کمی غذای (dish) سبک شود.

 

کاربرد کلمه CUISINE

کلمه cuisine به سبک یا شیوه مرسوم طبخ یک غذا گفته می‌شود. این کلمه عموما کنار اسم یک کشور به عنوان صفت استفاده می‌شود، مانند Italian cuisine، English cuisine و Moroccan cuisine. صفات قومی و منطقه‌ای نیز در کنار این کلمه بکار می‌روند (Jewish cuisine، South Indian cuisine). با وجود همه این‌ها، در انگلیسی روزمره افراد زیادی عموما برای صحبت کردن راجع به خوردنی‌ها از واژه food استفاده می‌کنند. برای مثال:

.I love Chinese food

?Do you want to try some Ethiopian food

اما اگر بخواهیم خیلی دقیق‌تر درباره شیوه و سنت‌های مربوط به پختن یک غذا صحبت کنیم از واژه cuisine استفاده خواهیم کرد:

?Palm oil is used prominently in West African cuisine

.The chef specializes in French cuisine

 

امیدواریم با توضیحاتی که در این نوشته داده شد، تفاوت‌های میان Food، Dish، Meal و Cuisine برایتان روشن‌تر شده باشند و از این پس براحتی بتوانید از هر یک در جای درست خود استفاده کنید.

 

منبع: espressoenglish.net