بهبود مکالمه زبان انگلیسی

بهبود مکالمه زبان انگلیسی


مكالمه انگليسی قرار نيست شما را در موقعيت استرس‌زا قرار دهد. در مقاله حاضر، راهكارهای افزايش اعتماد به نفس و مكالمه روان را مورد نقد و بررسی قرار خواهيم داد.

 

مرحله به مرحله پيش رويد

در ابتدا، يك سری اصطلاحات كاربردی و نحوه صحيح تلفظ آن‌ها را تمرين كنيد. بعد از آن، اصطلاحات جديد‌تری را ياد بگيريد. با اصطلاح آسان‌تر شروع كنيد و بعد از آن اصطلاحات سخت‌تر را اضافه كنيد.

به عنوان مثال، اصطلاحات كليدی برای سلام و احوالپرسی را یاد بگیرید:

“سلام، حال شما چطور است؟”

“خوبم، شما چطوريد؟”

و يا يك اصطلاح آسان‌ برای پرسيدن آدرس:

“ببخشيد! دنبال خيابان … می‌گردم.”

و يا یک اصطلاح آسان‌ برای سفارش غذا در رستوران:

“ماهی و سيب زمينی سرخ كرده لطفا.”

پرحرفی نكنيد

ضرورتی ندارد برای بيان احساسات، بيش از اندازه صحبت كنيد. در بسياری از موقعيت‌ها مثل سفر کردن، خريد كردن، تلفن كردن و غيره، فرصت كافی برای مكالمه طولانی نداريد. از اين‌رو بهتر است برای اعتماد به نفس بيشتر، بر روی مفهوم و منظور اصلی تمركز كنيد.

 

بهبود مکالمه زبان انگلیسی
بهبود مکالمه زبان انگلیسی

 

كار نيكو كردن از پر كردن است

می‌توان گفت اين راهكار بهترين و مهم ترين راهكار ممكن است. هر چقدر بيشتر تمرين كنيد، روان تر و با اعتماد به نفس‌تر خواهيد شد. زمانی كه اصطلاحات مهم را تمرين می‌كنيد، مكالمه روان‌تری خواهيد داشت. چنانچه در كشور غير انگليسی زبان زندگی می‌كنيد، می‌توانيد در كلاس‌های بحث آزاد و گروه‌های آنلاين عضو شويد.

آسان صحبت كنيد

نيازی نيست از ساختارهای پيچيده و لغات ثقيل استفاده كنيد. اگر از جملات كوتاه و آسان‌ استفاده كنيد، احتمال اينكه اشتباه كنيد و شنونده را گمراه كنيد خيلی كم‌تر است.

نکاتی در رابطه با ساختار جمله

ترتيب ساختار SVOMPT را به خاطر بسپاريد.

قانون: فاعل، فعل، مفعول، قيد حالت، قيد مكان و زمان.

به عنوان مثال به ترتيب ساختار جمله زير دقت كنيد:

I (فاعل) like (فعل) walking (مفعول) fast (قید حالت) in the forest (قید مکان) in winter (قید زمان).

به خاطر داشته باشيد همه جمله ها، هر ٦ ساختار را ندارند و می‌توانيد برخی از بخش‌ها را حذف كنيد و همچنان جمله درست داشته باشيد.

از هر راهی برای برقراری ارتباط استفاده كنيد

وقتی قرار است مفهومی را به فردی برسانيد، راه جايگزين را پيدا خواهيد كرد. به عنوان مثال، می‌توانيد از زبان بدن برای انتقال معنا استفاده كنيد. اگر در قطار هستيد و احساس گرما می‌كنيد و واژه “پنجره” را به خاطر نمی‌آوريد، می‌توانيد به اين شكل عنوان كنيد:

در حالی كه به پنجره اشاره می‌كنيد می‌گوييد “می‌توانم … باز كنم؟”

گوش کنید و ببینید

بهترين راه افزايش اعتماد به نفس در مكالمه اين است كه صحبت و مكالمه فرد ديگری را ببينيد. از چه اصطلاحاتی استفاده می‌كنند؟ چطور به يكديگر پاسخ می‌دهند؟ ممكن است آنها از اصطلاحات و تكيه صدای خاصی استفاده كنند. مشاهده مكالمه افراد به انگليسی به دایره لغات و اصطلاحات شما در موقعيت های مختلف می‌افزايد. اگر در كشور غير انگليسی زبان زندگی می‌كنيد می‌توانيد فايل های آموزشی-تصويری را در تلویزيون و يوتيوب را تماشا کنید.

صدايتان را ضبط كنيد

در هنگام مكالمه، صدای خود را روی تلفن همراهتان ضبط كنيد. سپس می‌توانيد به صدای خود گوش دهيد و نظر بدهيد. راجع به لهجه حساس نباشید. شفاف صحبت كردن، پارامتر اصلی مكالمه محسوب می‌شود. ضبط كردن صدا باعث می‌شود كه نسبت به مكالمه خود آگاهی داشته باشيد و به نقاط ضعف خود پی‌ببريد. بعد از آن با كمی تمرين می‌توانيد عبارت‌های سخت‌تر را هم استفاده كنيد.

آرام و شمرده صحبت كنيد

اگر استرس داريد و يا خجالت كشيده ايد احتمالا خيلی آرام یا سريع صحبت می‌كنيد. نگران بودن به خصوص در موقعیت‌های جدید طبيعی به نظر می‌رسد. اما بهتر است بر روی اصطلاحاتی كه ياد گرفته ايد تمركز كنيد و سرعت مكالمه را كنترل كنيد. وقتی می‌بينيد فرد دیگری به طور طبيعی جواب شما را می‌دهد، متوجه خواهيد شد چيزی كه گفتید، درست است.

تسليم نشويد

بعضی روزها انگليسی صحبت كردن راحت‌تر است و کلمات و اصطلاحات بدون هیچ مشکلی به ذهنتان می‌رسد، ولی بعضی روزها همه چيز سخت می‌شود. بعضی روزها اصلا اشتباه نداريد و برخی روزها مكالمه‌تان، پر از اشتباه است. اين روند كاملا طبيعي است نگران نباشيد. نكته مهم اين است كه فردا روزی متفاوت است. به تمرين و تكرار ادامه دهيد و مطمئن باشید مكالمه‌تان بهتر خواهد شد. از اشتباه كردن نترسيد چرا كه اشتباه هم باعث بهبود روند مكالمه می‌شود.

از دیگران کمک بخواهید

کسانی که انگلیسی زبان مادری‌شان هست به ندرت گرامر شما را اصلاح می‌کنند اما احتمالا به لغت و تلفظ شما کمک خواهند کرد. شما حتی می‌توانید سوال کنید که فلان چیز به انگلیسی چه می‌شود و افراد معمولا از کمک به شما بسیار خوشحال می‌شوند.

 

منبع: www.english-at-home.com