نکات کلیدی در آزمون شفاهی آیتلس

نکات کلیدی در آزمون شفاهی آیتلس


تعداد زیادی از متقاضیان، آزمون شفاهی آیلتس را به دلیل مصاحبه حضوری، دشوارترین بخش آزمون می‌دانند. اما در واقع، این بخش آسان‌ترین بخشی است که با کمی ممارست و تمرین می‌توانید بالاترین نمره را در آن کسب کنید. حال سوالی که برایتان پیش می‌آید این است که با وجود سرعت بالا و فی‌البداهه بودن این بخش و نداشتن زمان کافی برای فکر کردن به پاسخ درست و همچنین داشتن استرس، چگونه میتوانیم نمره بالایی کسب کنیم؟

با وجود تمامی این نگرانی‌ها باید بدانید که ممتحن آیلتس، به شرایط آزمونی کاملا واقف است و از شما انتظار ندارد که مانند یک سخنور حرفه‌ای صحبت کنید. او حتی انتظار پاسخ‌های منطقی و ساختار یافته از شما ندارد. در بخش آزمون شفاهی آیلتس، مهارت‌های زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • روان بودن مکالمه
  • استفاده از دایره لغات گسترده
  • نداشتن اشتباهات گرامری
  • تلفظ صحیح واژگان

بنابراین با کمی تمرین واژگان و قواعد ساختاری، براحتی می‌توانید نمره ۸ را کسب کنید. در مقاله حاضر سعی داریم با بررسی ده نکته کلیدی آزمون شفاهی آیلتس، شما را در این مسیر همراهی کنیم.

 

در مصاحبه آیلتس، روان و فی‌البداهه صحبت کنید
در مصاحبه آیلتس، روان و فی‌البداهه صحبت کنید

 

۱. روان و مستقل صحبت کنید

برای کسب نمره بالاتر، بهتر است روان و فی‌البداهه صحبت کنید. نگران استفاده از واژگان خاص نباشید، زیرا روان بودن و بدون مکث صحبت کردن اهمیت بیشتری دارد. اما توجه داشته باشید که از سریع صحبت کردن بپرهیزید و به ساختار گرامری خود دقت کنید. بنابراین باید بین سرعت و نداشتن وقفه‌های طولانی حین مکالمه خود تعادل ایجاد کنید.

 

۲. با پاسخ به نمونه سوالات موجود، مکالمه را تمرین کنید

در این آزمون معمولا در مورد موضوعات روزمره‌ای از قبیل شغل، تحصیل، ورزش، خانواده و غیره از شما سوال خواهد شد. پس بهتر است قبل از آزمون، نمونه سوالات را تمرین کنید. برای سهولت کار لازم است واژگان مناسب و پاسخ‌های مشابه را مرور کنید.

 

۳. در صورت نیاز از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند

اگر سوالی را متوجه نشدید، برای شفاف سازی از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند. خجالت را کنار بگذارید و مطمئن باشید که با درخواست تکرار سوال، امتیازی را از دست نخواهید داد.

 

۴. با احساس صحبت کنید

وجه تمایز زبان‌آموز مبتدی با پیشرفته، لحن صحبت شما است. احساسات خود را طوری بیان کنید که گویی به زبان مادریتان صحبت می‌کنید.

 

۵. مکالمه‌تان را بسط دهید

سعی کنید بیشتر از ممتحن صحبت کنید. اگر با یک جمله از شما سوال شد، سعی کنید حداقل در دو جمله و یا بیشتر پاسخ دهید. از پاسخ های کوتاه و خلاصه پرهیز کنید.

ممتحن: آیا به ورزشی علاقه دارید؟

مصاحبه شونده: نه من به ورزش علاقه‌ای ندارم… (اینجا مکث نکنید) ،در کل آدم فعالی نیستم و در دوران مدرسه زنگ ورزش را دوست نداشتم. در عوض به بازی‌های فکری خیلی علاقه‌مندم. به عنوان مثال شطرنج بازی مورد علاقه من است.

 

۶. پاسخ منسجم بدهید

از واژگان و ساختارهای ارتباط دهنده استفاده کنید. واژه‌هایی مثل اگرچه، علیرغم، در کل، علاوه بر این و غیره به ساختار مکالمه شما انسجام می‌دهند.

 

۷. به خودتان فرصت فکر کردن بدهید

اگر نسبت به چگونگی پاسخ به سوال مطمئن نیستید، با استفاده از راهکارهای زیر، فرصت فکر کردن به خودتان بدهید. می‌توانید این طور شروع کنید: “چه سوال چالش برانگیزی…”، “قبلا راجع به این سوال فکر نکرده بودم…” و یا “چه سوال جالبی”. استفاده از این اصطلاحات به شما کمک می‌کند زمان بیشتری برای فکر کردن داشته باشید.

علاوه بر این می‌توانید، پاسخ سؤال‌ها را با تغییر در ساختار، تکرار کنید:

ممتحن: کتاب مورد علاقه زمان کودکیتان چه کتابی بود؟

مصاحبه شونده: چه کتابی را در زمان بچگی دوست داشتم..؟ اجازه بدهید فکر کنم …

 

هنگام مصاحبه آیلتس نگران اشتباه کردن نباشید
هنگام مصاحبه آیلتس نگران اشتباه کردن نباشید

 

 

۸. نگران اشتباه کردن نباشید

اگر اشتباه کردید نگران نشوید. سعی کنید به آرامی، اشتباهتان را تصحیح کنید. اگر هم نتوانستید، به صحبت خود ادامه دهید. معمولا برای تعداد کمی اشتباه، نمره زیادی کسر نمی‌شود.

 

۹. ذهنیت مثبت خوبی ایجاد کنید

با ظاهری آراسته و حس خوب و اعتماد به نفس در مصاحبه آیلتس حاضر شوید. هرچند ممکن است خیلی مهم به نظر نرسد اما ایجاد ذهنیت مثبت در همان ابتدا، از مهم‌ترین پارامترها است.

 

۱۰. جواب‌های کلیشه‌ای و یا از حفظ ندهید

ممتحن آیلتس براحتی متوجه می‌شود که پاسخ سوالات را حفظ کرده‌اید و یا فی‌البداهه جواب می‌دهید. حفظ کردن پاسخ‌های از پیش تعیین شده به هیچ وجه ایده خوبی نیست. در عوض بهتر است کلمات و ساختارهای مختلف را یاد بگیرید و در مکالمه خود استفاده کنید.

 

 

منبع: ielts-up.com